blog 3 vissen - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Carel Drijver - WaarBenJij.nu blog 3 vissen - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Carel Drijver - WaarBenJij.nu

blog 3 vissen

Door: wnfcarel

Blijf op de hoogte en volg Carel

14 December 2010 | Maleisië, Kuala Lumpur

Blog 3
Tegelijkertijd met het geluid beukt er iets in de binnenkant van mijn longen dat veel weg heeft van een flinke stroomstoot. Ik besef direkt dat er vissers met hun zelfgemaakte bommen aan het vissen zijn. Sinds decennia heeft deze niet traditionele vorm van visserij een verwoestend spoor getrokken door de koraalriffen van Zuid Oost Azie. Alle vis in de omgeving van de explosie komt dood bovendrijven en kan eenvoudig worden opgeschept. Echter een groot deel van de vangst is zwaar beschadigd en alleen al daarom is de methode verspillend. Het belangrijkste nadeel is echter is de enorme schade aan het koraalrif. Zeker als het jarenlang schering en inslag is. Dit was niet de enige plek waar de expeditie explosies op haar pad vond. Ik heb twee foto’s bijgevoegd om het verschil te laten zien tussen een gaaf stuk rif (gezond koraalrif) en een rif waar met bommen gevist is (gebombardeerd koraalrif) De foto’s spreken voor zich. Alles aan gruzelementen.
Weg is het zorgvuldig in tientallen tot honderden jaren opgebouwde koraaltuin (zie foto) met al z’n levensvormen, bron voor medicijnen en voedzame vissen, kreeften, schaaldieren etc. Weg duurzame banen en inkomens uit duiktoerisme.
Veilig is deze vismethode ook al niet. Wij kregen tijdens 1 duik 5 explosies te verduren, om bang van te worden. Drukgolven zijn zeer sterk en onder water tot op kilometers voelbaar. We zijn snel vertrokken van die plek. Het is verboden deze schadelijke bommen te gebruiken, maar uitbannen is nog niet gelukt. De bommen worden gemaakt van materialen die lokaal te krijgen zijn, een oude bierfles, brandstof ,kunstmest, zand en een lont. We vonden ook een nog niet ontploft exemplaar (foto).
Gelukkig zijn er nog heel veel gave plekken hier in de wateren van Semporna en die behoren tot de rijkste koraalgebieden ter wereld. De expeditie heeft nu al meer dan 570 vissoorten gevonden en er komen nog dagelijks bij.

• 17 December 2010 - 16:22

Ingvild:

Het is nog gevaarlijk ook! Misschien toch een beter idee lekker op het strand te liggen... ;-) Mooie foto's, en ja, duidelijke beelden! Groeten!!