Aankomst op het expeditieschip in Semporna - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Carel Drijver - WaarBenJij.nu Aankomst op het expeditieschip in Semporna - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Carel Drijver - WaarBenJij.nu

Aankomst op het expeditieschip in Semporna

Door: wnfcarel

Blijf op de hoogte en volg Carel

12 December 2010 | Maleisië, Kuala Lumpur

Carel aangekomen bij grote koraalexpeditie in Sabah Maleisiie
Met een enorm vierkant pakket loop ik de steiger af naar een open bootje dat mij naar het expeditieteam op zee gaat brengen. Ik neem de vloeistoffen mee waarin de wetenschappers de koralen, vissen kreeftjes, naaktslakken enz bewaren om in Nederland verder te bestuderen. Ik hoop maar dat ze veel verschillende soorten vinden. Immers ik heb er zelf op aangedrongen dat het WNF zich zou gaan inspannen om in dit gebied de bescherming van de koraalriffen ter hand te nemen. Niet dat ik twijfel aan de keuze, maar het zou een extra aansporing zijn voor alle lokale organisaties en de overheid hier, als nog een met deze expeditie bewezen wordt dat de koraalriffen van Semporna in Maleisie tot de absolute wereldtop behoren.
Inmiddels varen we een half uurtje, ik zie een aantal eilandjes met schitterend begroeide bergtoppen in het kalme water staan. Het doet je beseffen dat de eilanden in feite boven het water uitstekende bergtoppen zijn en dat er dus ook een enorm berglandschap onder water te vinden is, met subtoppen, afgronden, hellingen richels en vlaktes, allemaal bevolkt met koralen, schildpadden, haaien, roggen en gekleurde vissen.
We naderen het onderzoeksschip, Ken en Nina, mijn twee collega’s uit Maleisie, zwaaien enthousiast vanaf de achterplecht van het schip. Aan boord gekomen valt direct op dat hier de onderwaterwetenschap heerst. Alles om me heen is meetinstrument of een onderdeel daarvan en ligt genummerd in bakjes voor het grijpen. De tafels in de grote ruimte in het midden van het schip liggen bezaaid met boeken die honderden fotootjes met beschrijving bevatten van naaktslakken, schelpen vissen, koralen, zeerokjes, sponzen, kreeftjes en krabbetjes etc. Ook veel labtops en onderwatercamera’s natuurlijk.
Ken laat me met een stralend gezicht weten dat de wetenschappers zoveel soorten vinden dat ze wel eens een record zouden kunnen gaan vestigen hier. Wow !! Ook zegt ie dat ik over 10 min mee onder water moet …..